Organisatie van ons onderwijs
Organisatie van ons onderwijs
Een schooldag op kindcentrum De Bussel
Gedurende de schooldag worden instructies afgewisseld met zelfstandig werken. De instructies zijn kort en krachtig voor de kinderen die al snel zelf verder kunnen. De rest van de klas oefent nog even onder begeleiding van de leerkracht en kan daarna zelf aan de slag. Dan is er tijd om met de kinderen die extra uitleg nodig hebben nog even apart te zitten.
Deze manier van organiseren wordt op Leerplein 1 t/m 4 vooral binnen de eigen klas toegepast. Wel hebben alle leerjaren op het Leerplein 1 t/m 4 een gezamenlijk thema en wordt er nauw samengewerkt tussen de leerkrachten. Er zijn gezamenlijke activiteiten, instructiemomenten en spelmomenten.
Op Leerplein 5 t/m 8 zijn de instructies en het zelfstandig verwerken van de oefenstof op verschillende plekken. Er is een vast lokaal waar alle rekeninstructies voor de verschillende jaargroepen worden gegeven en een lokaal voor de taal- en spellingslessen. Een instructie, inclusief begeleide inoefening, duurt maximaal 40 minuten. Daarna gaan de kinderen op een vaste plek aan het werk op het Leerplein of het leerlokaal. Voordelen: de instructies zijn alleen met de eigen jaargroep, afgestemd, intensief en kort, zonder verstoringen door andere leerlingen of activiteiten. Het oefenen en werken vindt plaats op een plek die de leerling soms zelf kiest en in sommige gevallen wordt deze keuze gestuurd door de leerkracht of onderwijsassistent. Met als doel de leerling een plek te bieden die het beste bij hem of haar past.
Bijkomend pluspunt is dat kinderen regelmatig even beweging tussen de instructie en verwerking hebben en niet meer de hele dag op dezelfde plaats in hetzelfde lokaal bij dezelfde leerkracht zitten.